:: FoLlOwErS ::

Tuesday, December 28, 2010

kenapa susah sangat nak bela ibu yang sudah tua?

assalamualaikum
(jawab2! jangan tak jawab!)
ha, macam tajuk entri aku tu, aku nak bagi pendapat aku la. macam yang orang selalu kata, " ibu sorang boleh bela 10 orang anak, tapi 10 anak belum tentu boleh bela ibu seorang"



pe pendapat korang pasal benda tu?
pada aku ah kan, memang betul tu. bukan nak menjadi anak derhaka, tapi kita kena fikir-fikirkan dula apa sebabnya.

Umi aku cakap dengan aku, memang la ibu sorang boleh jaga anak sepuluh. sebab apa? sebab anak tu kecik2 lagi. belum boleh bercakap, masih boleh di control. kalau anak2 buat salah, mak boleh tegur. kalau anak yang masih bayi, kalau buang air, masih boleh diangkat sebab masih ringan... kan2?

then, kita masuk pula bab kenapa anak 10 belum tentu boleh jaga ibu seorang.

sebabnya, mak kita tu ada pemikiran sendiri. dia boleh bercakap dan dia ada pendapat dia sendiri. kadang-kadang, kata-kata dia tu boleh menyinggung perasaan si anak tu. kalau tu si anak, mak boleh tegur, dan anak akan kena juga terima walau berat atau sakit hati dia. tapi kalau tu mak, sampai hati ke anak nak marah mak?

pe yang aku tulis kat atas ni hanyalah pendapat aku. bukan bermaksud aku nak jadi anak derhaka ke atau aku tak nak bela mak ayah aku bila aku dah berjaya nanti. ish3.. korang jangan fikir maam tu... aku tak bersalah...!! (koya je lebih hu~)
bila fikir2 balik lepas baca apa yang aku tulis sendiri ni, aku berazam nak belajar bersungguh-sungguh supaya boleh berjaya dalam hidup. dengan cara tu je aku boleh balas jasa ibu bapa aku (bersungguh-sungguh ni..!)

aku harap azam aku untuk tahun 2011 tu bukan sekadar hangat2 tahi ayam ah (pe ni masuk bab ni plak @_@ )

pe pendapat korang pasal entri aku kali ni? tinggal2kan ah komen ye... ^^


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Love Love Love

Love Love Love

My Lee Junho

My Lee Junho
Love Love Love

I LOVE K-POP ;)


:: ^_^ ::

::Annyeong! Let me know if you had been here! ^^::